viernes, noviembre 28

Publicitat interactiva

La publicitat interactiva consisteix en la utilització dels mitjans interactius per incentivar i/o influir en la decisió de compra dels consumidors. Aquest tipus de publicitat tan modern es fa servir a Internet sobretot, però també a la televisió interactiva que, poc a poc, s'està desenvolupant al nostre país (la TDT)), als telèfons mòbils i a d'altres terminals adaptats.

La nova publicitat està pensada d'una forma que fa uns anys era inconcebible: el consumidor ja no és un actor passiu que es menja la informació (siguin imatges, vídeo o tan sols text) i, després, si vol, compra el producte. En aquest cas el, el públic participa activament i moltes més coses passen a formar part de la seva decisió. Amb aquest avenç, la persona interessada en una publicitat concreta (ja sigui perque vulgui comprar el producte o informar-se més àmpliament) té la opció d'aprofondir les seves coneixences sobre marca, producte i servei, i interactuar amb els seus continguts. D'aquesta manera, la publicitat interactiva permet endinsar el consumidor en una experiència més directa i personal que la publicitat que havíem vist fins ara, més convencional, creant un vincle i una comunicació bidireccional.

Alguns pensen que una campanya de marketing viral també pot arribar a ser publicitat interactiva. Però com? El material audiovisual que se sol fer servir en aquestes campanyes pretén captivar l'atenció del seu públic amb informació i imatges atractives, fet que segurament incitarà el consumidor a parlar-ne als amics, o directament, enviar-lis la mateixa campanya. Per tant, el missatge arriba a més públic gràcies al mateix públic, que ha estat una peça fonamental en la transmissió i retransmissió de la campanya en qüestió.

La publicitat interactiva a televisió, en el cas del nostre país, encara no està del tot desenvolupada, com he dit anteriorment. Tan sols Digital+, Via Digital i TV3 han provat d'introduir formats publicitaris d'aquesta mena a les seves programacions. És cert, però, que estem molt endarrerits. Països com el Regne Uni i els Estats Units solen estar per davant nostre en temes tecnològics, i en aquest cas no és una excepció. Llàstima que siguem tan reacis al canvi, o potser sigui perquè som menys favorables als canvis. I jo em pregunto: què ens fa por?

He trobat un exemple de publicitat interactiva a televisió. L'anunciant és Budweiser i us convido a mirar el vídeo de l'anunci que va preparar-se l'any 2006... us sorprendrà!



En aquest cas, la publicitat interactiva de la marca ens proporciona la possibilitat de participar en un sorteig per guanyar entrades per la Fifa World Cup, veure la galeria de fotos dels guanyadors, jugar a futbol americà, conèixer a les Cheeerleaders de Budweiser que aniran passant-se per bars de la ciutat (foto + fitxa tècnica)... En el joc de rugby, si passes de nivell, pots optar per entrades per veure algun partit, i hauràs d'inserir les teves dades personals per que es posin en contacte amb tu si surts guanyador.


En quant a Internet, aquest ha estat un pas molt important per a les agències de publicitat i les marques anunciants per fer arribar als seus consumidors el missatge desitjat. La publicitat convencional no oferia la possiblitat que té Internet de fer una comunicació bidireccional. Però en el cas del web, i dels seus banners, vídeos, pàgines web publicitàries, etc, les eines que hem aconseguit són majors: potenciem la imatge del producte (és com una comunicació complementària i, en alguns casos més extrems, la bàsica i sostentadora de la marca), podem generar clients potencials més fàcilment (cada dia Internet s'utilitza més), segmentar als usuaris (aquest punt és de vital importància i, a més, amb Internet, és força senzill de fer-ho), crear una base de dades (per a futures comunicacions, sempre que estigui regulada segons les lleis vigents sobre protecció d'aquestes), desenvolupar promocions (que són molt més interactives, i tenim des de jocs, concursos, creació de vídeos, interactius creatius i originals, tots amb un punt en comú: el consumidor és l'actor principal), oferir els nostres productes de moltes més formes que amb la publicitat convencional i aconseguir tràfic cap a una web o una altra (en funció de les necessitats de l'anunciant).

I és que cada dia més marques de productes sobretoto de gran consum i oci estan donant mostres clares de la seva aposta per Internet. Segons l'Enquesta EIAA sobre Publicitat Online de la Associació Europea de Publicitat Interactiva, l'any 2008 aquest sector estarà invertint al gran mitjà interactiu el 9,8% del seu pressupost total de publi, davant d'un 5,6% registrat per l'any 2005. Per tant, hi ha hagut un gran creixement, exactament del 75%. No és poc, ni molt menys.


Aquest és un exemple de campanya de publicitat interactiva a Internet. L'anunciant és
Minud Maid i es tracta d'un banner on les coses poden canviar segons moguis el ratolí a sobre d'aquest...

http://www.bannerblog.com.au/2007/06/minute_maid_squeeze.php

No crec que l'exemple triat sigui un model representatiu de les moltes oportunitats que tenim amb aquest mitjà, però us animo a recercar per la web algun de millor, que segur que en trobeu molts.

Finalment, i deixant de costat per un moment el gran monstre d'Internet i la televisió, cal dir que hi ha molts més mitjans on es pot utilitzat la publicitat interactiva. Aquí teniu un exemple d'una campanya realitzada en el mitjà exterior. Es tracta d'un oppi, però no un qualsevol...



L'Associació de Prevenció de la Sordera vetlla per la salut dels joves i tracta d'ajudar-los en un tema concret que afecta a molts de nosaltres: quants hem hagut de repetir la pregunta "què dius? no t'he sentit?" diversos cops per entendre alguna cosa? Què ens està passant, ens estem tornant sords? Els ipods, els mp3, la música al cotxe, al mòbil, a l'ordinador...la portem massa alta. I això pot tenir sèries conseqüències per a nosaltres.

Així doncs, la campanya té unes instruccions molt concretes:

1) Encen els auriculars del teu ipod /mp3, etc, al nivell que sols escoltar la teva música i apropa'ls a la orella del muppi. Si la llum vermella s'encen, t'estàs fent mal a les oïdes (un mal que no té cura i que és per sempre), i seria millor que baixessis el volum. En canvi, si és la llum verda la que s'encèn, no et preocupis, tens un volum adeqüat. Però recorda no pujar-lo massa!

;)

No hay comentarios: